Mikko – ratkaisukeskeisellä asenteella onnistumisiin

Mikko ei ajatellut olevansa ikinä myyntityössä, mutta on kerryttänyt jo lähes 20 vuotta kokemusta aiheesta. Projektiluontoinen myyntityö onkin löytänyt tiensä lähelle Mikon sydäntä.

Mikko on materiaali- ja valmistustekniikan diplomi-insinööri. Hän löysi tiensä takaisin Pohjois-Karjalaan Tampereella suoritettujen opintojen jälkeen opinnäytetyön ansiosta. Tekniikassa häntä on aina kiinnostanut, miten tuotteet saadaan valmistettua järkevästi. Tekninen tausta näkyy myös Mikon työkokemuksessa. Häneltä löytyy kokemusta tuotannon kehittämisestä, teknisten projektien johtamisesta, sekä tietenkin teknisestä myynnistä.

Mikon tekninen tausta oli ennen Ouneva Groupille tuloa pitkälti metallipuolella. Vaikka itse tekeminen ja teknologiat ovatkin teollisuudessa samankaltaisia, Mikko kertoo lähteneensä ruiskuvalupuolelle pitkän kysymyslistan kera. Mikko kannustaa hakemaan tukea omasta organisaatiosta. ”Aina löytyy joku itseään fiksumpi, jolta täytyy vain kysyä oikeat kysymykset”, hän kiteyttää.

Myyntityö ei kuulunut Mikon urasuunnitelmiin opiskelujen jälkeen. Kehitysmielisenä henkilönä hän näki itsensä tuotannon johto- ja kehitystehtävissä. Mikko kertoo hänen kuvansa myyntitehtävistä olleen hieman yksipuolinen. Perinteisestä salkkumyyntihenkilöstä poiketen myynti onkin todella mielenkiintoista alalle päädyttyään. Myyntiä tehdään ikään kuin projekteina, joka on Mikon mieleen. Ratkaisukeskeinen ja kehityshaluinen asenne on osoittautunut suorastaan myyntivaltiksi. Mikko kertoo etenkin muovipuolen asiakkuuksien olevan pitkiä projekteja, joissa itsekin ikään kuin kasvaa projektiin yhdessä asiakkaan kanssa. Projektien hoitaminenkin on oma maailmansa, jossa kaikkea ei voi ennakoida ja johon sitoudutaan sataprosenttisesti.

Pyysimme Mikkoa pohtimaan, minkälaiset ominaisuudet ovat tärkeitä projektiluontoisessa myyntityössä. Projektin vastuuhenkilön tärkein valtti on Mikon mukaan kommunikointi. Yhdellä lauseella tiivistettynä kommunikointi voidaan ymmärtää Mikon mukaan näin: ”Hyvä asiakasviestintä tarkoittaa sitä, että asiakas saa riittävästi oikea-aikaista tietoa”. Mikko myös muistuttaa, että haasteita tulee aina, mutta ne on tehty ratkaistavaksi! Omassa työssään Mikolle palkitsevinta on, kun ratkaisu asiakkaalle on löydetty ja siitä nautitaan yhdessä.

Asiakasrintamalta Mikko on noteerannut vaatimusten muuttumista tiukemmiksi. Etenkin laadun ja vastuullisuuden osalta muuttuviin vaatimuksiin vastaaminen on tulevaisuudessa yrityksille elinehto. Asiakkuuksien erilaisuus tekee Ouneva Groupista Mikon mukaan erittäin mielenkiintoisen. Kun tuotannossa on paljon erilaisia tuotteita, huolellinen ohjeistus, asioiden oikeanlainen sanoittaminen sekä erilaisten ratkaisujen yhteensovittaminen ovat tärkeitä asioita. Mikko korostaa, että Ouneva Groupissa kuitenkin panostetaan näihin asioihin nyt ja tulevaisuudessa.

Muovituotteiden sopimusvalmistuksen osalta saat meihin yhteyden helposti lomakkeemme kautta. Mikko ja muut asiantuntijamme auttavat sinua mielellään oikeiden ratkaisujen löytämisessä.