Ismo – 35 vuotta kehitystä
Yli kolme vuosikymmentä samassa yrityksessä töissä. Tämä voi kuulostaa nykypäivänä kummalliselta, ovathan ihmiset tottuneet jatkuvaan muutokseen työelämässä. Mikä pitää henkilön saman yrityksen matkassa ja miten motivaatio pysyy yllä? Tätä tiedustelimme Ismolta, joka työskentelee Alsiva Oy:llä laatupäällikkönä.
Ismo aloitti työuransa vuonna 1987. Työt aloitettiin sieltä, missä tuotteet syntyvät, eli valimosta. Valajana työnsä aloittanut Ismo kertoo, kuinka hurjasti valimotyö on muuttunut vuosikymmenien aikana. Vaikka valimotyön periaate on yhä sama, metalli on yhä kuumaa, työnkuva on muuttunut huomattavasti kevyemmäksi ja datapohjaisemmaksi etenkin automaation takia. Ismo on työuransa aikana työskennellyt monessa eri roolissa, kivuten valajasta työnjohtajaksi, tuotantopäälliköksi, koko Ouneva Groupin laatu- ja kehityspäälliköksi ja tämän hetken rooliinsa, keskittyen painevalujen lisäarvon tuottoon ja laadunhallintaan. Käytännön kokemus tukee häntä vahvasti laatupäällikön roolissa.
Keskustelimme pitkän tovin siitä, mikä on pitänyt Ismon talossa. Ismo kertoo, että osalta hänen oma vakautta hakeva persoonallisuutensa on varmasti tuonut oman vaikutuksensa päätökseen pysyä saman yrityksen leivissä, mutta kokee myös saaneensa organisaatiolta tukea ja luottoa, jotka sitouttavat häntä tänäkin päivänä. 35 vuoden aikana ehtii nähdä yhtä sun toista, sekä hienoja hetkiä, että haastavia ajanjaksoja. Ismon sanoin haasteista on aina selvitty, yhdessä tehden. Työyhteisössä on hieno tekemisen meininki, ja Ismo korostaa hyviä henkilökemioita työkavereiden välillä. Niistä saa voimaa jokaiseen päivään. Luotto on myös kovaa puolin ja toisin. Taloudellisesti vaikeista jaksoista huolimatta palkka on aina maksettu ajallaan, eikä ikinä ole tarvinnut olla huolissaan toimeentulosta.
Laatupäällikön työnkuva on Ismon mukaan todella monipuolinen. Etenkin valimotyössä itseohjautuvuus ja oma-aloitteisuus on tärkeää, sillä koulutusmahdollisuudet Suomessa ovat melko suppeat. Ismo kehuu Alsivan ilmapiiriä kouluttautumisen osalta. Me pidämme lisäkouluttautumista erittäin tärkeänä osana sekä asiantuntijuutemme laatua, sekä työntekijöidemme sitouttamista.
Lisäarvon tarjoaminen asiakkaalle on toimintamme lähtökohtia. Kysyimme Ismolta, kuinka hän näkee laatupuolen ammattilaisena lisäarvon merkityksen. Ennakointi on hänen mukaansa tärkeää, jonka jälkeen korostuu jälkimarkkinointi. Erinomainen projektinhallinta, joka on erikoisalaamme, on myös Ismon mukaan elintärkeää. Pitkät asiakassuhteemme puhuvat puolestaan ja Ismo kertoo, että hyvät välit asiakkaiden kanssa tuovat työpäiviin iloa ja onnistumisen tunteita.